Onze Vader – het gebed van alle jaren

JORIEKEOnze Vader, die in de hemelen zijt. Uw naam worde geheiligd. Uw koninkrijk kome… Ik kan me nog herinneren wanneer ik me voor het eerst bewust werd van dit gebed. Of althans, niet zozeer van de inhoud, maar wel dat het iets belangrijks moest zijn. Want iédereen in de kerk prevelde het zachtjes mee. Ik moet zo’n vier jaar oud zijn geweest. Ik streek mijn rokje glad en luisterde naar papa en mama, zag dat ze hun ogen dicht hadden. Mijn handje vouwde ik in die van mijn vader, veilig omsloten door zijn warme vingers.

P1010739


Het ‘Onze Vader’ is een eeuwenoud gebed, wat we geleerd hebben van Jezus. De tekst is opgenomen in de Bijbel en wordt in veel kerken nog wekelijks uitgesproken.

Ik ken het gebed zolang ik me kan herinneren. Het was niet eens iets wat ik ooit uit m’n hoofd moest leren: als kind pakte je het vanzelf op. Laatst bedacht ik me dat daar eigenlijk een gevaar in zit. Ik ken het zó goed, zó vanzelfsprekend, dat ik er niet eens meer bij stil sta wát ik eigenlijk uitspreek. Wat een enorme kracht er in het gebed zit. Een roep naar God, een smeekbede, een lofzang.

In mijn Belijdeniskring lezen we het boek Eenvoudig Christelijk van Tom Wright. In hoofdstuk twaalf weidt hij uit over het Onze Vader. Daarin schrijft hij dat we met het uitspreken van het Onze Vader, eigenlijk tegen God zeggen: hier ben ik. Ik wil deel uitmaken van Uw beweging. Ik ben geïntrigeerd in hoe Jezus op aarde zijn leven leefde en alles aanpakte. Ik wil Jezus’ voorbeeld volgen in het zorgen voor anderen. Ik heb vergeving nodig voor mijzelf, maar moet ook leren om anderen te vergeven. En omdat ik leef in de echte wereld, waar ook nog zoveel kwaad en verdriet is, heb ik bescherming nodig en redding. En door dit alles heen erken ik het koninkrijk, de macht en de majesteit van U.

Tom Wright schrijft dat het sommige mensen helpt om, wanneer ze het Onze Vader bidden, na iedere paar woorden een pauze te laten volgen. Een pauze om aan de dingen te denken die binnen die categorie vallen en die we met God kunnen delen. Vond ik echt een mooi idee. Zodat ik weer stil sta wat ik naar God uitspreek of uit wil spreken. De teksten, de gebeden, de gedachtes – alles tussen de regels door.

En zo zou het er vandaag uitzien, bij mij:

Onze Vader
mijn trouwe en liefdevolle God
Die in de hemelen zijt
op een plek die mijn verstand ver te boven gaat
Uw naam worde geheiligd
u bent de enige ware God
Uw koninkrijk kome
een plek komt, of een omstandigheid, die zo mooi en zo goed zal zijn, zo vol vreugde en liefde
Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, alzo ook op de aarde
wat u heeft bedacht, vindt zijn weg. ook als het een weg is die ik niet begrijp: de uwe is juist
Geef ons heden ons dagelijks brood
niets meer en niets minder. van u mag ik verwachten dat ik zal krijgen precies datgene wat ik nodig heb. of ik die behoefte nu wel of niet erken
En vergeef ons onze schulden
als ik een vooroordeel over iemand heb. als ik in mijn hoofd iemand bekritiseer of afdoe. als ik dingen te veel waarde geef en boven u stel, zoals te trots zijn op mijn loonstrookje
Gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren
help me om te zeggen: het is al oké, als ik me onterecht behandel voel. help me om liefdevol te zijn tegen de mensen waarbij ik dat moeilijk vind
En leidt ons niet in verzoeking
voorkom dat ik dingen doe of denk, die tegenover uw normen en waarden staan
Maar verlos ons van de boze
want als ik wel tegenover u sta, pak dan mijn armen vast, laat me u in de ogen aankijken, houdt me vast
Want van U is het koninkrijk, de kracht en de heerlijkheid
het goede, het juiste, het ontzagwekkende. ik kan op u vertrouwen, omdat u niet wankelt.
Tot in eeuwigheid
van generatie tot generatie, zal u er zijn
Amen
amen. duizendmaal amen.

 

10 gedachten over “Onze Vader – het gebed van alle jaren

  1. Ariëlla

    Mooi en krachtig. Ik hou van al dat “onze” in het Onze Vader. Ik heb me ooit afgevraagd: Waarom staat er nou: Onze Vader? Niet: Mijn Vader. Toen vond ik dit: “Degene tot wie jij je richt is niet jouw persoonlijke God, maar ook en altijd de God van anderen. God heb je nooit voor jezelf alleen, maar jouw God, is ook mijn God en dus is het ONZE God.”

    Dat vond ik zo mooi en wil ik even met jullie (jou) delen.

    Reageren
    1. Jorieke Bericht auteur

      Dankjewel voor het delen, dat is inderdaad enorm mooi en zo waar! Vaak vind ik dat tijdens kerkdiensten ook zo bijzonder: het besef dat op zóveel plekken in de wereld tegelijk (okee, los van het tijdverschil ;)) over dezelfde God wordt gesproken. Zo krachtig!

      Reageren
  2. tante Ina

    Lief nichtje Jorieke..ik denk terug aan onze familiewandeling. En aan jouw grootouders die dit alles zo voorgeleefd hebben. We gaan allen onze eigen weg en vinden af en toe op het familiepad elkaar.

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *